Potřebuji pomoc, nebo si nemovitost prodám sám?

Potřebuji pomoc, nebo si nemovitost prodám sám?

Co vám přinese spolupráce se mnou a jak probíhá

Často se jako realitní makléřka setkávám s otázkou, proč by se mnou měl majitel nemovitosti spolupracovat, když si svou nemovitost může jednoduše prodat sám.

Jistě, jsou případy, kdy prodej nemovitosti proběhne jako po másle a pomoc makléře by byla zbytečná. Avšak i u zdánlivě hladce probíhajícího obchodu mohou nastat situace, ve kterých si už laik neporadí. Majiteli bytu se v podobě spolupráce se mnou nabízí možnost vyřešit vše potřebné bez zbytečných starostí tak, aby mohl svůj čas věnovat činnostem, na kterých mu záleží.

Stejně jako v každém jiném oboru má i práce realitních makléřů různou kvalitu. Naštěstí v současné době máme mnoho možností, jak si kvalitu služeb makléře ověřit. Máme k dispozici ukázky realizovaných prodejů, reference od klientů, doporučení, webové stránky makléře, sociální sítě apod.

Ještě před první schůzkou tedy určitě doporučuji si makléře prověřit. Zjistit si, jaké služby jsou v ceně provize – to se také v mnoha případech liší. A také jaké lokalitě se makléř věnuje. Ve své lokalitě se samozřejmě orientujeme lépe než v opačné části republiky. Dalším faktorem, ale ne vždy úplně rozhodujícím, je délka praxe a počet prodaných nemovitostí. Makléř vám prostě musí sednout.

U kafe jde všechno líp

Dnes je již spousta způsobů, jak odborníka na spolupráci oslovit. Ať už jde o konkrétní spolupráci, či jen o přátelskou radu v oblasti realit, ráda se s vámi setkám osobně nad šálkem dobré kávy, kde probereme všechny vaše potřeby a jejich řešení. V rámci pohodlí můžete samozřejmě využít i některý z dostupných online kanálů – webové stránky či stránku na Facebooku.

„Od stolu“ to dělat nelze

Setkání, které má přinést přínosné závěry pro prodej, by se mělo uskutečnit v dané nemovitosti. Protože jen tak vám mohu doporučit, co, jak a proč udělat. Sice by bylo pro obě strany pohodlnější vyhodnotit vše z popisu a fotografií, ale pak lze přehlédnout některé faktory, které by byly pro prodej klíčové.

Prohlédnu si nemovitost jako celek, zeptám se vás na technický stav i realizované úpravy nebo rekonstrukce. Zaměřím se i na exteriér a další parametry, které bývají pro kupující důležité.

Nebudeme se ale zabývat jen nemovitostí. Vaše spokojenost je na prvním místě, ráda se tedy dozvím o všech vašich potřebách, jelikož na těch záleží stejně tak jako na potřebách kupujícího. Typicky jde například o přání ještě nějakou dobu v bytě bydlet. Třeba kvůli tomu, že chcete za získané prostředky koupit jinou nemovitost.

Žádný prodej není stejný aneb strategie na míru

Na základě všech dostupných informací stanovím předběžnou prodejní cenu vaší nemovitosti a doporučím nejlepší možný postup, abychom na tuto cenu společně opravdu dosáhli. To vše s ohledem na vaše požadavky. Vysvětlíme si, proč se vydat tím či jiným směrem. Domluvíme se na dalších krocích, ať už na přípravě bytu, nebo rovnou na tvorbě profesionální prezentace.

Chce to facelift nemovitosti

Další návštěva ve vaší nemovitosti už se uskuteční s designérem, fotografem, případně dalšími kolegy podle potřeby a poskytovaných služeb. Záleží na tom, jak interiér vypadá a jestli svým vzhledem vyhovuje nárokům na atraktivní prezentaci, která vynikne nad ostatními v nabídce.

Ne vždy je potřeba do vzhledu nemovitosti příliš zasahovat. Moderní a čisté interiéry pouze odosobním – vaše osobní předměty či rodinné fotografie by měly být pouze vaše. Jemnou dekorací už se jen interiéru dodá ten správný šmrnc. U starších nemovitostí jsou často potřeba zásadnější úpravy (vymalování, výměna podlahy apod.), než se pustíme do dekorací. Jakmile máme hotovo a vše vypadá přesně podle designérských představ, přijde na řadu 3D sken, focení a natočení videoprohlídky – záleží na povaze nemovitosti a stanovených cílech. O tuto fázi se postará profesionální fotograf se specializací na nemovitosti. 

V tomto bodě mám již k dispozici vše potřebné a mohu přejít k tvorbě inzerátu. Ten je ve spolupráci s copywriterem vytvořen přesně tak, aby odpovídal povaze nemovitosti a zároveň hovořil jazykem dané cílové skupiny, pro kterou je nemovitost atraktivní. Ještě před spuštěním inzerce vás požádám o souhlas s veškerým připraveným materiálem. Pak už mi nic nebrání vystavit prezentaci vaší nemovitosti na nejvýznamnějších realitních serverech a podpořit ji aktivní marketingovou strategií.

Účelně plánované prohlídky

Začnou se ozývat první zájemci. Pokud se jedná o nemovitost, ve které nežijete, bude praktičtější, když mi za účelem prohlídek propůjčíte klíče. Jedná se především o ušetření vašeho času. A pro mě bude zároveň snazší sladit termíny se zájemci. 

O něco složitější je situace u obývané nemovitosti. V tomto případě vše probíhá s vaším souhlasem, aby vám schůzky do každodenního života zasáhly co nejméně. Ideálně naplánuji více prohlídek za sebou na jeden den v týdnu, čímž zároveň u zájemců vyvolám pocit zvýšeného zájmu o nemovitost.

Není nutné, aby byl majitel nemovitosti přítomen na prohlídkách, a je to tak i lepší z hlediska obchodního jednání. Zájemce může mluvit otevřeně o svých potřebách a já mám naopak ideální podmínky k vyjednávání o ceně nemovitosti či případné slevě. A vy se mezitím můžete v klidu věnovat důležitějším věcem.

Díky reportům budete v obraze

Samozřejmě vás zajímá, jak prodej vaší nemovitosti pokračuje, jestli se někdo ozývá apod. Nebojte se, o to je u mě postaráno. Po celou dobu prodeje nemovitosti ode mě budete pravidelně dostávat přehledy, jak si vaše nemovitost vede – kolik uživatelů na internetu vidělo inzerát, zda se na ni ptají, kolik z toho vzniklo prohlídek apod. Tyto statistiky slouží i jako podklady pro případné úpravy strategie.

Aktivní marketing mi dovoluje upravit strategii pro prodej vaší nemovitosti v závislosti na aktuální situaci na trhu. S pasivním přístupem bychom daleko nedošli a prodej by se mohl táhnout dlouhé měsíce.

Zájemce dvakrát měř, jednou řeš

Jakmile se objeví kupující (nebo více kupujících), zjistím všechny podstatné informace. Abychom se s prodejem nedostali do bodu, že si váš byt zarezervuje například někdo, kdo ani neví, jestli získá hypotéku. A mezitím bychom ztratili zájemce, který skutečně dokáže koupit.

Po prověření všeho potřebného se obchod dostává do cílové rovinky – právní náležitosti a papírování. A ani v této fázi se nemusíte téměř o nic starat. Náš právník připraví veškerou smluvní dokumentaci a po dvojité právní kontrole ji oběma stranám předložím k podpisu. Také zajistím úschovu kupní ceny nebo podání návrhu na vklad vlastnického práva do katastru.

Přepisem vlastnického práva na katastru to pro mě samozřejmě nekončí. Čeká na vás ještě pár úkonů, než můžete celý prodej své nemovitosti hodit za hlavu – přepis energií, daňová povinnost… Žádný strach, i s těmito záležitostmi vám ráda pomohu.

Závěrem

Věřím, že jsem vám objasnila vše, o čem jste dosud ohledně spolupráce s realitním makléřem třeba pochybovali. Nebo to vůbec nevěděli. Jen opět připomínám, že bezstarostný průběh, co vám skutečně prodej usnadní a přinese očekávané výsledky, není pravidlem. Ale jsem tu od toho, abych vám pomohla nástrahám realitního trhu čelit a úspěšně vás cestou s možnými překážkami provedla.

Pavla Šimková

Manažerka pobočky Explicit Reality Brno

pavla.simkova@explicitreality.cz, tel. 739 655 885



Zajímají vás aktuality z realitního trhu

a chcete s námi držet krok?

Budeme vás informovat o nemovitostech a novinkách jako první. No spam.

 

Podobné články: